Cattans Blogg

Att vara den bästa föräldern som bara går.

Jag vill vara en bra förälder. Tv-tittande (Benjamin tyckte dock inte man får fyrkantiga ögon av att vara för nära tvn, såklart hans mamma sagt så, men det är en enklare förklaring av att barnens ögon inte klarar av att vara för nära) och godis på både fredagskvällar ocv lördagar, så visst, jag är inte perfekt.. Men vill ändå aldrig skada mina barn med flit. Jag har sunt förnuft. Jag älskar att googla, det är min bästa vän som alltid har svaren ;) men ibland blir man irriterad på föräldrar som ifrågasätter vanlig förnuft mot barnen.. "jag gjorde så ändå och mina barn har klarat sig", "jag gjorde så när jag var gravid fast jag inte skulle men mina barn har överlevt". Sunt förnuft kallas det. Det som dessa föräldrar verkar sakna. 
 
http://www.tryggabarn.nu/0-ar/fragor-och-svar-spadbarn/expertsvar-om-nyfodda
 
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Skador-och-olycksfall1/Barnsakerhet/Barnsakerhet/
 
Här står det tex att man inte ska tvätta barnets ansikte när det är minusgrader ute, högt ljud kan skada barnets hörsel och att man bara ska använda gåstol i korta stunder. Känns bra att det finns sådana här sidor när man inte riktig har svaren själv. Och det sunda förnuftet är väl att lyssna på vad vården säger? :p
Eftersom jag redan har Kevin så är jag ju redan "lite klok" på vissa saker, medan andra helt har försvunnit och man får börja om på nytt. Googla om du är osäker. Och googla innan du gör något med barnet som kanske inte känns rätt.. Och lyssna inte på dom som säger "så får man inte göra egentligen, men mina barn klarade sig", ditt barn kanske inte gör det. 
 
Man hör ju om så mycket olyckor, om bumbostolen på bordet tex. Usch :(
Jag är livrädd att råka skada mina barn på det sättet :/
 
Vad tycker ni om sånt här? Känner ni att ni har det sunda förnuftet? 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: