Cattans Blogg

smärta.

När jag satt på toa i natt och kissade fick jag helt plötsligt JÄTTE ont i ryggen.. kunde knappt ta mig till sängen och när jag väl låg ner fick jag andas väldigt ansträngt och försöka slappna av.. Tänkte först att det var värkar men har för mig att dom satt mer mot magen?  Nu var det ryggen och mest åt höger sida.. Väntar på samtal från någon inne på mvc och så har jag googlat lite:
 
Kissnödighet
I början när livmodern vidgas och börjar växa kan den trycka på urinblåsan, så att du får trängningar och måste kissa oftare än annars. Detta problem kan fortsätta under hela graviditeten.
Hydronefros=njurstas. Fysiologiskt vidgas kvinnans högra njure under graviditeten detta beror på att livmoder anatomiskt lutar något åt höger, och trycker på urinledaren och njuren. För det allra mesta orsakar inte detta något besvär, men en del kvinnor kan få rejält ont, ofta bak i ryggen och flanken.
Vid ihållande smärta bör din förlossningsavdelning kontaktas. För att ställa diagnosen görs oftast ett helt ofarligt ultraljud över njurarna. Här kan man mäta njurbäckenets vidgning och bedöma om vidgningen är inom acceptabel nivå.
I vissa fall kan en avlastning av njuren vara nödvändig, om man bedömer att vidgningen är för stor. Besvären försvinner när barnet är fött.
 
Mitt i det onda vaknade Kevin,  men som tur var kunde Benjamin ta honom. Det onda släppte efter några minuter... får se vad dom säger när dom ringer,  det är säkert inget farligt eftersom det enbart var detta även om det känns liite även idag (känner mig dock inte pigg alls) men man vill ju vara på den säkra sidan :/
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: