Cattans Blogg

När Ella kom till världen.

Jag skrev ju i förra inlägget som var i torsdags att jag hade haft oregelbundna värkar och tid hos mvc.
När jag ställde mig upp fick jag dock fler och kraftigare värkar men så la jag mig i sängen igen och dom avtog till oregelbundna. Så jag ringde förlossningen och kollade vad dom tyckte jag skulle göra, för egentligen ville jag ju bara ligga kvar där och inte gå mitt på stan med värkar, men hon tyckte att om jag orkade så skulle det inte skada om hon kollade, pillade eller bokade en igångsättning. Så envist av mig står jag i ytterdörren 12.40 med täta värkar och ill-lipar av smärta och vill bara lägga mig igen, men kan min bm säga var jag är i förlossningen är ju det bra så jag sätter mig i bilen redo att bli skjutsad ner till juneporten. Kevin och väskorna är självklart med. 
Men precis innan vi ska svänga av innan göteborgsbacken får jag flera värkar med knappt 4 min mellanrum. Ringer förlossningen och frågar om jag kan komma och fortsätter mot ryhov. Mamma ska möta oss och byta bil för hon skulle ta Kevin så benjamin hinner springa in på macken och köpa nässpray till mig innan.
sitter sen en liten stund innan mamma kommer och kliver ur bilen.. värkarna fortsätter och vi går in på förlossningen och blir visade till ett litet undersökningsrum. Klockan är nu 13.10 och jag kan inte sätta mig ner och bli undersökt pga värkar. "Nej men detta behövs ju inte" säger hon och visar vägen till ett förlossningsrum. (Under denna tiden gråter jag och inser inte att jag ska föda barn eftersom jag inte hade sånna värkar hemma, kanske bara behöver gå på toa?) Går in på toaletten och kissar. Värkarna fortsätter.
Dom vill att jag ska sätta på mig den blå rocken, och ta av mig bhn för den kan bli kladdig när barnet kommer.. men vaa? Ska jag föda nu då? Lägger mig ner.. massa värkar. Blir undersökt. Klockan är ca 13.30 nu. Öppen 5 cm och hon kan känna barnets hår.. var är vattnet? Ingen som vet!
Värkar, svag lustgas, ligger på sidan med sackosäck mellan benen, mer värkar och så - ett tryck i magen.. Nu vill jag ha mer lustgas för nu kommer den skriker jag! Klockan 13.40 enligt pappret.
Får hjälp att lägga mig på rygg.. trycker på några gånger, vattnet var innanför och sprutade ut samtidigt.. plopp. Ett barn.. en flicka!! 
Klockan 13.43 kom Ella. 3630 g och 51 cm och alldeles underbar! 
 
Tänk att bara en timma innan det låg jag i 20 min och väntade på en värk innan vi skulle åka :o men så fort jag ställde mig upp kom den... och vilken tur att vi var på väg men ändrade körriktning. Jag som var nervös över att det skulle gå snabbt!
 
Efteråt fick vi macka som vanligt och sen var vi kvar på förlossningen till kl 22 då en läkare kom och undersökte henne och sen fick vi åka hem :) det fanns enbart en plats kvar på bb och hade inte läkaren kommit hade jag fått stanna själv i ett rum på förlossningen (dock inget sånt rum utan ett med tv).. :)
 
Nu är hon 3 dagar gammal och imon ska vi tillbaka för kontoller och tester :)
 
(Bild från igår)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Mathilda Andersson
skriven :

Grattis!! Så söt hon är! :)