Cattans Blogg

JoMenVisst!!


Bebisar älskar små, blanka saker och det är bra träning för finmotoriken att sitta och plocka med dem. Små knappar är en kvävningsrisk, men bättre tygaffärer säljer riktigt stora knappar (helst c 5 cm i diameter) som är både säkra och roliga att plocka med.

Vad som stimuleras: finmotorik och koordination mellan hand och öga

Vad som behövs: minst åtta riktigt stora knappar; en liten väska eller påse.

Välj fyra matchande par stora knappar, med så olika färger och ytbehandlingar som möjligt för variation. Lägg dem i en liten påse av tyg eller papper och låt bebisen sitta och plocka med dem en stund och ta ut dem och lägga tillbaks dem. Sätt dig sen med bebisen i knät och lägg ut alla knapparna framför er. Hjälp bebisen plocka ihop matchande par, eller gör ett mönster av de olika färgerna. En påse med knappar är en utmärkt leksak att ha med när ni är ute och bebisen börjar få tråkigt.
 
 
 

Anser inte riktigt att Kevin är mogen för detta, haha..
Detta är tips från babycenter..!!
 
Annars kan jag få dåligt samvete om jag inte stimulerat alla hans sinnen på dagen.
Men att para ihop knappar är lite överkurs för min son ;)
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Emelie
skriven :

Haha det skulle jag kalla överkurs för alfons också! ;)