Cattans Blogg

Aaaaj!

Vilken panik jag fick när jag vaknade mitt i natten med kramp i det vänstra vadbenet! Blev chockad av smärtan som väckte mig och började gnugga och sträcka på vaden för att tänja ut muskeln... 
att få kramp under graviditeten är ganska vanligt, antingen en eller flera gånger.
 
från minbebis.com:
Förutom alla andra graviditetskomplikationer som du stöter på när du är gravid kan du dessutom uppleva att du får kramp i vaden oftare. Detta beror på att graviditetshormonerna gör att kalciumomsättningen i kroppen ökar.
Kalcium har en central betydelse för musklernas förmåga att dra ihop sig och arbeta normalt.  Om du får kramp ska du prova att töja muskeln. Det gör du genom att sträcka benet samtidigt som du drar tårna mot ansiktet. Du kan även göra denna töjning i förebyggande syft.
Så kan du undvika kramp
Töj och massera spända muskler
Drick regelbundet - dålig vätskebalans kan orsaka kramper
Använd stödstrumpor - finns bland annat att köpa på apoteket
Använd bra och stabila skor på dina fötter
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: